Seksualiteit in de klas? Bel een kunstenaar
Klinische plaatjes van geslachtsdelen en een blozende docent die onhandig met een banaan en een condoom in de weer is. Is dat de seksuele vorming waar middelbare scholieren behoefte aan hebben? Hell no! Kunstenaars weten hoe het wel moet.
Vanuit de klas videobellen leerlingen met kunstenaars als Viviane Sassen, Pleun van Dijk of Diane Gheorghiu. Zij gaan aan de hand van hun werk met hen in gesprek over gender, seksuele voorkeur, vooroordelen en sexting.
Seksuele vorming: zo kan het ook
Aan de hand van opdrachten die voortkomen uit het werk van de kunstenaars gaan de leerlingen creatief aan de slag. In verschillende fases maken ze werk over onderwerpen als body positivity, fat shaming, social media, aanraking, groepsdruk en catcalling.
Waarom steunt het Cultuurfonds Artist is Present?
Er is behoefte aan betere seksuele vorming in het onderwijs. Zowel vanuit docenten - die dit vaak een ongemakkelijk onderwerp vinden - als vanuit leerlingen, die vooral willen dat het taboe rond seks doorbroken wordt. Het idee om hierbij kunst in te schakelen is origineel:
- Het draagt bij aan het creëren van een veilige sfeer;
- Leerlingen zijn op een andere manier met seksualiteit bezig dan erover te praten;
- Het zet de maatschappij centraal in het kunstonderwijs;
- Het toont de meerwaarde van kunst, dat er ook een andere manier is om met lastige thema's bezig te zijn dan er alleen over te praten;
- Het project is geschikt voor zowel middelbare scholieren als MBO-studenten.
Zelf een goed idee voor innovatieve kunsteducatie?
Vraag net als Artist is Present een financiële bijdrage aan.