In deze school leer je ‘ultra-afhankelijk’ samenwerken
Welkom in de Ultradependent Public School van BAK, basis voor actuele kunst. Deze school bestaat niet uit klaslokalen, maar uit een tentoonstelling en een uitgebreid publieksprogramma. Leren van en met elkaar aan de hand van kunst staat centraal.
In de ‘lessen’ wordt er gewerkt met zogenaamde ‘leerobjecten’: kunstwerken die het resultaat zijn van onderzoek. Elke studiegroep bestaat uit kunstenaars en buurtbewoners. Samen behandelen ze een actueel thema. Het kunstwerk dat daaruit voortkomt wordt toegevoegd aan de tentoonstelling.
Zonder afhankelijkheid redden we het niet
De school/tentoonstelling (doorhalen wat niet van toepassing is) werkt vanuit het principe van ‘ultra-afhankelijkheid’. Samenwerken op bepaalde vlakken is niet genoeg, om een gezamenlijke aanpak voor een duurzame en leefbare toekomst te creëren moeten mensen inzien dat we ‘ultra’-afhankelijk van elkaar zijn.
Waarom steunt het Cultuurfonds de Ultradependent Public School?
BAK is een internationaal toonaangevende presentatie-instelling waarin sociale, ideologische en milieu-gerelateerde vraagstukken door middel van kunst worden onderzocht. Dit levert originele, interessante inzichten op.
- BAK ziet kunst als publiek domein waar ruimte is voor esthetisch politieke experimenten.
- BAK brengt onderzoekers, kunstenaars en (lokale) gemeenschappen op een gelijkwaardige manier samen.
- Sinds 2000 ontwikkelt BAK institutionele modellen om politieke kunst vorm te geven. De Ultradependent Public School is hier onderdeel van.
Maria Hlavajova, artistiek directeur van BAK, legt uit hoe kunst sociale verandering in gang kan zetten.
Zelf met kunst sociale verandering in gang zetten?
Vraag een financiële bijdrage voor je project aan.