Magdalena abakanowicz bois le duc 1970 1971 2 foto rob lipsius klein
Magdalena Abakanowicz, Bois le Duc, (1970-1971), Provinciehuis Noord-Brabant © The Marta Magdalena Abakanowicz Kosmowska and Jan Kosmowski Foundation, Warsaw. Foto van Rob Lipsius

Groot, Groter, Grootst

tentoonstelling Abakanowicz - Drieluik in Brabant
Aangevraagd door
Stichting Mommerskwartier
Bijdrage
€ 30.000,00
Werkterrein
beeldende kunst

In het provinciehuis van Noord-Brabant hangt sinds 1971 een kunstwerk dat je bijblijft: Bois le Duc. Een indrukwekkende installatie van 22 meter breed en 8 meter hoog, speciaal gemaakt voor deze ruimte door Magdalena Abakanowicz.

Voor het eerst gaat de zaal open voor publiek. Tijdens de tentoonstelling Groots, Groter, Grootst zie je dit unieke werk van dichtbij. En dat is niet alles. Je ontdekt ook andere monumentale installaties én het levensverhaal van Abakanowicz.

De kracht van textiel

Magdalena Abakanowicz veranderde textiel in kunst. In de jaren 60 begon ze aan haar serie Abakans: grote, losse vormen van jute, draad en gaas. Deze sculpturen hangen vrij in de ruimte. Het zijn geen wandtapijten, maar kunstwerken die je omringen.

Abakanowicz beschouwde textiel als een materiaal dat zowel zacht en kwetsbaar als krachtig is – eigenschappen die ze ook in de mens weerspiegeld zag. Ze gaf textiel een nieuwe betekenis en zette het als volwaardige kunstvorm op de kaart.

Abakan red tate
Magdalena Abakanowicz, Abakan Red, 1969. Tate, presented anonymously 2009 © The Marta Magdalena Abakanowicz Kosmowska and Jan Kosmowski Foundation. Foto van Tate

Drieluik in Brabant

De tentoonstelling Groots, Groter, Grootst is een drieluik dat zich afspeelt op drie bijzondere locaties in Brabant. In het provinciehuis van Noord-Brabant bewonder je Bois le Duc, het monumentale werk dat speciaal is ontworpen voor de Bois-le-Duczaal. Voor het eerst gaat deze indrukwekkende ruimte open voor bezoekers. In het Textielmuseum duik je in het creatieve proces van Abakanowicz tijdens Everything is made of fibre – van de eerste schets tot de uiteindelijke sculptuur. Tot slot ontdek je in het Noordbrabants Museum de tentoonstelling Human Nature, waar sculpturen van brons, touw, jute en hout laten zien hoe Abakanowicz de worsteling tussen mens en natuur verbeeldt – en de strijd van de mens met zichzelf.

Waarom steunt het Cultuurfonds de tentoonstelling Groots, Groter, Grootst?

  • Bois le Duc is monumentaal erfgoed dat eindelijk zichtbaar wordt voor een breed publiek
  • De tentoonstelling toont hoe Abakanowicz de kunstgeschiedenis heeft veranderd
  • Het project is een bijzondere samenwerking van drie Brabantse topinstellingen
  • Een gat in de begroting van jouw cultuurproject?

    Doe een aanvraag.

    Aanvragen
  • Wil je bijdragen aan tentoonstellingen zoals deze?

    Geef aan het Cultuurfonds.

    Geven
Dit project kreeg een toekenning uit: