Mat 36 4 Harrie Peters 1920x1080 copyright spoorwegmuseum
Foto Harrie Peters. Copyright Spoorwegmuseum.

Zo geduldig als een trein

restauratie treinstel Materieel 1936, nummer 252
Aangevraagd door
Stichting STIBANS
Bijdrage
€ 20.000,00
Werkterrein
erfgoed & monumentenzorg
Doel
Toegankelijk maken (industrieel) cultureel erfgoed

Stap in de trein der nostalgie en reis mee naar het verleden. Treinstel 252, de enige overgebleven vertegenwoordiger van het eerste grote serie elektrisch stroomlijnmaterieel van NS, werd na maar liefst 85 jaar van verwaarlozing nieuw leven ingeblazen. Op 15 mei 2023 werd dit historische juweeltje in al zijn glorie gepresenteerd in het gerestaureerde Spoorwegmuseum, na een bijdrage van het Cultuurfonds in 2007. Een eerbetoon aan de geschiedenis, verpakt in een razendsnelle trein!

Treinreis 1979-2002

In 1979 stond de Stichting tot Behoud van Af te voeren Nederlands Spoorwegmaterieel (Stibans) op om ervoor te zorgen dat elk type spoorwegmaterieel een veilig thuis zou vinden. Maar treinstel 252 was nog niet klaar om zijn reis te beëindigen. Het heeft een bewogen leven gehad, van de roemruchte dagen van de Tweede Wereldoorlog tot zijn omzwervingen door heel Nederland. Het leek erop dat deze trouwe metgezel vergeten was, totdat enthousiaste hobbyisten zijn bestaan herontdekten. En zo werd de Stibans in 1979 geboren om de status van de geliefde 252 te legaliseren.

Maar het verhaal hield daar niet op. In 1985 ontdekte NS dat er drie draaistellen ontbraken en tot hun verbazing vonden ze daarop treinstel 252. Een beetje zoals het vinden van een lang verloren schat! Na enkele reparaties en een nieuwe verflaag mocht de 252 schitteren op de treinenshow in Utrecht ter ere van 150 jaar spoorwegen in Nederland. Maar het lot speelde parten toen de trein niet kon terugkeren naar zijn vertrouwde loods in Roosendaal.

Gelukkig kwam er een keerpunt in dit avontuur. In 2002 kreeg de Stibans eindelijk een veilige haven in Blerick, waar het treinstel beschut was tegen weer en wind. Hier begon het proces van demonteren, labelen en fotograferen, waardoor een digitaal archief ontstond. En de plannen voor restauratie werden gesmeed, want de 252 werd niet alleen gezien als een statisch museumstuk, maar als een springlevend symbool van het verleden dat opnieuw tot leven moest worden gewekt.

Startschot!

Het duurde even, maar dan heb je ook wat. Jaren van zwoegen, zweten en vakmanschap heeft het gekost om de 252 te herstellen. De technische kennis en passie van vele vakmensen, vrijwilligers en betrokkenen brachten de trein terug naar zijn oorspronkelijke glorie. Van het zorgvuldig verven van de buitenkant tot het herstellen van het interieur, elke stap was doordrenkt van liefde voor het vak en met respect voor het verleden.

En toen was het eindelijk zo ver. Treinstel 252 is nu een levend bewijs van wat mogelijk is met toewijding, doorzettingsvermogen en een sprankje magie. Het Spoorwegmuseum opende zijn deuren op 15 mei 2023 voor dit bijzondere stuk geschiedenis.

Waarom steunt het Cultuurfonds de restauratie van Treinstel 252?

Met de steun van onder andere het Cultuurfonds werd de restauratie (gestart in 2007) eindelijk werkelijkheid in 2023

  • Wij geloven in de kracht van het bewaren en koesteren van ons verleden, omdat het ons verbindt met onze geschiedenis en identiteit. Het restaureren van treinstel 252 ging verder dan het redden van een stuk materiaal; het bracht een tijdsperiode vol prachtige herinneringen weer tot leven.
  • Dit bijzondere project heeft niet alleen het erfgoed van ons land nieuw leven ingeblazen, maar het heeft ook onze passie voor behoud en bevordering van cultuur versterkt.

Erfgoed dat wel een opknapbeurt kan gebruiken?

De zorg voor monumenten is van groot belang voor het Cultuurfonds en haar schenkers. Of het nou een gevelsteen, kathedraal, dorpspomp of stoomlocomotief betreft. Naast de restauraties van historische gebouwen, landschappen en objecten steunt het Cultuurfonds talloze projecten op het gebied van erfgoededucatie en vrijwilligersprojecten. Weten of jouw project in aanmerking komt voor een bijdrage?