Opera Papoea
Als Michael Gieler, artistiek leider van Music Stages, het boek Norman van Merel Hubatka leest, ontdekt hij dat het verhaal alle ingrediënten heeft voor een opera. Liefde, politiek, hoop, wanhoop en spiritualiteit. Die opera komt er. Merel Hubatka zelf schrijft het libretto.
Kameropera Norman, de opera gaat over de machteloosheid van de individuele mens tegenover het heersende gezag. Over de inlijving van Papoea-Nieuw-Guinea door Indonesië, waarbij Nederland de Papoea’s in de steek laat. Hoofdpersoon is Norman, een jonge Nederlandse ambtenaar in het Papoea-Nieuw-Guinea van de jaren zestig, en Merels vader. Een ontroerend verhaal, gebaseerd op waargebeurde feiten, met authentieke Papoeazang.
Waarom steunt het Cultuurfonds Norman, de opera?
De opera vertelt het verhaal tegen de achtergrond van waargebeurde, historische feiten uit de Nederlandse koloniale geschiedenis en heeft de potentie deze geschiedenis meer bekendheid te geven.
- Aan de opera werken mensen uit de Papoeagemeenschap mee: de rollen van de Papoea’s in de opera worden vertolkt door Papoea’s die in Nederland in ballingschap leven.
- In Nieuw-Guinea was in de jaren zestig de oorspronkelijke Papoeamuziek nog springlevend, terwijl in het Westen de popmuziek en de jazz opkwamen. Componist Maarten Ornstein weerspiegelt de clash tussen drie werelden door deze muziekstijlen met elkaar te combineren.
- De productie kan door zijn compacte vorm reizen.
Wil je een bijzondere opera maken?
Je kunt een financiële bijdrage bij ons aanvragen. We zijn er voor professionals en amateurs en richten ons op projecten in Nederland (en soms daarbuiten). Kijk of je in aanmerking komt.